Return to site

De gouden ananas is de nieuwe houten gans

· interior design,Personal stylist

Dat steeds meer mensen bewust bezig zijn met hun interieur, er oog voor hebben en het willen verfraaien juich ik toe. Keihard. Maar als je in ieder interieur steeds hetzelfde aantreft, dan …eh…tja, dan…

Interieur marketing werkt momenteel als een malle; product placement en gesponsorde televisieprogramma’s op de commerciële omroep, niemand kan er omheen. Waar je vroeger veel huizen zag die van boven tot onder waren ingericht met dezelfde IKEA spullen - door de toenemende globalisering kun je zo’n beetje overal ter wereld de Billy en Klippan in de huiskamers zien staan, van Amman tot Amsterdam en van Zanzibar tot Zhengzhou, maar dit terzijde – en met een houten gans in de vensterbank, is het nu vooral VT Wonen wat de klok slaat. Niet zo gek, het blad heeft een eigen woonprogramma op diverse zenders en inmiddels ook een eigen productlijn. Als het aan hen ligt hebben we allemaal een stoer-industrieel of Scandinavisch ingericht huis met een lockerkast, cognac kleurige leren bank, een zelf geknoopte plaid, een in een lichte groentint geverfde wand en overal dezelfde accessoires.

En dat geeft niet, hè, begrijp me niet verkeerd. Toen ik ze voor het eerst zag vond ik die meubels en kleuren ook prachtig. En IKEA heeft geweldige spullen, je moet ze alleen wel afwisselen met mooie design items.

Het is een beetje zoals met je favoriete snoepgoed; als je er teveel van eet vind je het uiteindelijk niet lekker meer. En als je de baas bent van de snoepwinkel, blijf je dus zoeken naar nieuwe snoepjes… Zo werkt het met interieur styling ook. Weten wat “in” is en daarnaast uitkijken naar die bijzondere pareltjes. Zodat je een mooie afwisseling kan maken van hip en duurzaam, goedkoop en duurder, doorsnee en opvallend. Klinkt logisch, toch?

En design hoeft ook echt niet altijd duur te zijn. Er zijn steeds meer (web)winkels die zich richten op heel betaalbare, originele ontwerpen en veel keuze hebben. Zodat je niet als je ’s avonds de hond uitlaat in de hele wijk jouw bank achter de ramen ziet staan.

Hoe persoonlijker je huis, hoe meer het je past als een zachte jas.

Dus…wil je je interieur een nieuwe en originele boost te geven, die uitstraalt wie jij bent? Dan zou ik in ieder geval spaarzaam zijn met onderstaande items:

- een racefiets aan de muur van je woonkamer (tenzij je een student bent in een grote stad)

- ingelijste posters met tegelwijsheden

- een lightbox

- het &teken (al dan niet met lampjes)

- letterslingers (tenzij op de kinderkamer)

- eigenlijk alles met letters er op (tenzij het echt niet duidelijk is dat de kast een kast is of dat er koekjes in die trommel zitten), Lenette van Dongen heeft er in haar laatste programma Tegenwind een geweldige scene over, ga dit zien!

- een gouden ananas (echt, why?????)

- overal krijtbordverf op

- draadmand annex -tafel

- draadhuisjes

- draadlampen

- draadrekken en kaartenhouders

- eigenlijk vrijwel alle items van draad, ze zijn vooral onhandig en verzamelen stof

 - (bakkers)trolleys die slechts zijn ontworpen ter decoratie

- Eames DSW of DAW replica’s (bij voorkeur sowieso geen replica’s)

- schapenvachtjes

- woonkettingen (sorry hoor, maar dat is echt het meest nutteloze concept ever!)

- een gewei

- een lamp in een augurkenpot

- mini cactussen (al dan niet in een stolp)

- stolpen met frutsels. Een stolp dient ter bescherming van kwetsbaarheden van waarde!!!

Door Daniella Groenberg.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly